Test romana
Română Clasa V

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Literatură: Tema Adolescenţa/ Joc şi joacă

Prin capitolul dedicat temelor Adolescența/ Joc și joacă sunt evaluate cunoștințe care vizează ficțiunea literară, raportul dintre ficțiune și realitate și relația dintre literatură și alte arte (cinematografie). Pentru formularea itemilor s-au folosit texte beletristice, texte memorialistice, texte epistolare, texte jurnalistice, texte juridic-administrative, texte științifice, texte argumentative cu scopul de a evalua competența de receptare a mesajului în diverse situații de comunicare. Relația dintre literatură și alte arte este evaluată prin itemi care fac trimitere la cinematografie pentru a evalua capacitatea de comparare a limbajului cinematografic cu acela al textului scris.

Receptarea textelor literare folosite ca suport presupune cunoașterea și aplicarea următoarelor concepte de teorie și de estetică literară din programa școlară:

  • Temă, motive literare, viziune despre lume, raport realitate/ficțiune;
  • Autor, narator, eu liric, cititor, „eu ficțional” și „eu real” ;
  • Genul epic : moduri de expunere, narațiunea (narațiunea la persoana a III-a și la persoana I ; momentele subiectului ; timpul și spațiul în narațiune), descrierea – portretul literar, personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral) ;
  • Genul liric : descrierea (tabloul), figuri de stil (personificare, comparație, enumerație, repetiție, epitet, hiperbolă, antiteză, metaforă, alegorie, inversiune), elemente de versificație ;
  • Genul dramatic: dialogul (mijloc de caracterizare a personajelor), personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral) ;
  • Stabilirea ideilor principale ;
  • Rezumarea ;
  • Componente structurale și expresive (elemente de construcție a subiectului și a personajelor în textele epice ; simboluri centrale în textele lirice, elemente de versificație, figuri de stil).
  • Concepte specifice cinematografiei: regie, scenariu, imagine, coloană sonoră, interpretare actoricească

Literatură: Tema Familia/ Şcoala

Prin capitolul dedicat temelor Familia/Școala sunt evaluate cunoștințe care vizează ficțiunea literară, raportul dintre ficțiune și realitate și relația dintre literatură și alte arte (cinematografie). Pentru formularea itemilor s-au folosit texte beletristice, texte memorialistice, texte epistolare, texte jurnalistice, texte juridic-administrative, texte științifice, texte argumentative cu scopul de a evalua competența de receptare a mesajului în diverse situații de comunicare. Relația dintre literatură și alte arte este evaluată prin itemi care fac trimitere la cinematografie pentru a evalua capacitatea de comparare a limbajului cinematografic cu acela al textului scris.

  • Receptarea textelor literare folosite ca suport presupune cunoașterea și aplicarea următoarelor concepte de teorie și de estetică literară din programa școlară:
  • Temă, motive literare, viziune despre lume, raport realitate/ficțiune;
  • Autor, narator, eu liric, cititor, „eu ficțional” și „eu real”;
  • Genul epic : moduri de expunere, narațiunea (narațiunea la persoana a III-a și la persoana I ; momentele subiectului ; timpul și spațiul în narațiune), descrierea – portretul literar, personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Genul liric : descrierea (tabloul), figuri de stil (personificare, comparație, enumerație, repetiție, epitet, hiperbolă, antiteză, metaforă, alegorie, inversiune), elemente de versificație;
  • Genul dramatic: dialogul (mijloc de caracterizare a personajelor), personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Stabilirea ideilor principale;
  • Rezumarea;
  • Componente structurale și expresive (elemente de construcție a subiectului și a personajelor în textele epice ; simboluri centrale în textele lirice, elemente de versificație, figuri de stil). Concepte specifice cinematografiei: regie, scenariu, imagine, coloană sonoră, interpretare actoricească

Literatură: Tema Iubirea/ Scene din viaţa de ieri şi de azi

Prin capitolul dedicat temelor Iubirea/Scene din viața de ieri și de azi sunt evaluate cunoștințe care vizează ficțiunea literară, raportul dintre ficțiune și realitate și relația dintre literatură și alte arte (cinematografie). Pentru formularea itemilor s-au folosit texte beletristice, texte memorialistice, texte epistolare, texte jurnalistice, texte juridic-administrative, texte științifice, texte argumentative cu scopul de a evalua competența de receptare a mesajului în diverse situații de comunicare. Relația dintre literatură și alte arte este evaluată prin itemi care fac trimitere la cinematografie pentru a evalua capacitatea de comparare a limbajului cinematografic cu acela al textului scris.

Receptarea textelor literare folosite ca suport presupune cunoașterea și aplicarea următoarelor concepte de teorie și de estetică literară din programa școlară:

  • Temă, motive literare, viziune despre lume, raport realitate/ficțiune;
  • Autor, narator, eu liric, cititor, „eu ficțional” și „eu real”;
  • Genul epic : moduri de expunere, narațiunea (narațiunea la persoana a III-a și la persoana I ; momentele subiectului ; timpul și spațiul în narațiune), descrierea – portretul literar, personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Genul liric : descrierea (tabloul), figuri de stil (personificare, comparație, enumerație, repetiție, epitet, hiperbolă, antiteză, metaforă, alegorie, inversiune), elemente de versificație;
  • Genul dramatic: dialogul (mijloc de caracterizare a personajelor), personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Stabilirea ideilor principale;
  • Rezumarea;
  • Componente structurale și expresive (elemente de construcție a subiectului și a personajelor în textele epice; simboluri centrale în textele lirice, elemente de versificație, figuri de stil);
  • Concepte specifice cinematografiei: regie, scenariu, imagine, coloană sonoră, interpretare actoricească

Literatură: Tema Aventură, călătorie/ Lumi fantastice (inclusiv SF)

Prin capitolul dedicat temelor Aventură, călătorie/ Lumi fantastice sunt evaluate cunoștințe care vizează ficțiunea literară, raportul dintre ficțiune și realitate și relația dintre literatură și alte arte (cinematografie). Pentru formularea itemilor s-au folosit texte beletristice, texte memorialistice, texte epistolare, texte jurnalistice, texte juridic-administrative, texte științifice, texte argumentative cu scopul de a evalua competența de receptare a mesajului în diverse situații de comunicare. Relația dintre literatură și alte arte este evaluată prin itemi care fac trimitere la cinematografie pentru a evalua capacitatea de comparare a limbajului cinematografic cu acela al textului scris.

Receptarea textelor literare folosite ca suport presupune cunoașterea și aplicarea următoarelor concepte de teorie și de estetică literară din programa școlară:

  • Temă, motive literare, viziune despre lume, raport realitate/ficțiune;
  • Autor, narator, eu liric, cititor, „eu ficțional” și „eu real”;
  • Genul epic : moduri de expunere, narațiunea (narațiunea la persoana a III-a și la persoana I ; momentele subiectului ; timpul și spațiul în narațiune), descrierea – portretul literar, personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Genul liric : descrierea (tabloul), figuri de stil (personificare, comparație, enumerație, repetiție, epitet, hiperbolă, antiteză, metaforă, alegorie, inversiune), elemente de versificație;
  • Genul dramatic: dialogul (mijloc de caracterizare a personajelor), personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Stabilirea ideilor principale;
  • Rezumarea;
  • Componente structurale și expresive (elemente de construcție a subiectului și a personajelor în textele epice; simboluri centrale în textele lirice, elemente de versificație, figuri de stil).
  • Concepte specifice cinematografiei: regie, scenariu, imagine, coloană sonoră, interpretare actoricească

Literatură: Tema Confruntări etice şi civice / Personalităţi, exemple, modele

Prin capitolul dedicat temelor Confruntări etice și civice/ Personalități, exemple, modele sunt evaluate cunoștințe care vizează ficțiunea literară, raportul dintre ficțiune și realitate și relația dintre literatură și alte arte (cinematografie). Pentru formularea itemilor s-au folosit texte beletristice, texte memorialistice, texte epistolare, texte jurnalistice, texte juridic-administrative, texte științifice, texte argumentative cu scopul de a evalua competența de receptare a mesajului în diverse situații de comunicare. Relația dintre literatură și alte arte este evaluată prin itemi care fac trimitere la cinematografie pentru a evalua capacitatea de comparare a limbajului cinematografic cu acela al textului scris.

Receptarea textelor literare folosite ca suport presupune cunoașterea și aplicarea următoarelor concepte de teorie și de estetică literară din programa școlară:

  • Temă, motive literare, viziune despre lume, raport realitate/ficțiune;
  • Autor, narator, eu liric, cititor, „eu ficțional” și „eu real”;
  • Genul epic : moduri de expunere, narațiunea (narațiunea la persoana a III-a și la persoana I ; momentele subiectului ; timpul și spațiul în narațiune), descrierea – portretul literar, personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Genul liric : descrierea (tabloul), figuri de stil (personificare, comparație, enumerație, repetiție, epitet, hiperbolă, antiteză, metaforă, alegorie, inversiune), elemente de versificație;
  • Genul dramatic: dialogul (mijloc de caracterizare a personajelor), personajul (caracterizarea personajului, portretul fizic și portretul moral);
  • Stabilirea ideilor principale;
  • Rezumarea;
  • Componente structurale și expresive (elemente de construcție a subiectului și a personajelor în textele epice; simboluri centrale în textele lirice, elemente de versificație, figuri de stil).
  • Concepte specifice cinematografiei: regie, scenariu, imagine, coloană sonoră, interpretare actoricească

Limbă şi comunicare. Aspecte normative şi funcţionale ale studiului limbii române

Prin capitolul Limbă și comunicare. Aspecte normative și funcționale ale studiului limbii române sunt evaluate deprinderi de a folosi limba română corect, adecvat și eficient în receptarea mesajelor în diferite situații de comunicare. Acest capitol inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:

  • Utilizarea adecvată a achizițiilor lingvistice în receptarea diverselor texte
  • Identificarea elementelor specifice din structura unor tipuri textuale studiate
  • Utilizarea corectă și adecvată a formelor exprimării scrise în diverse situații de comunicare
Metodologia de testare Brio

Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.