Test matematica
Matematica Clasa VII

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Mulțimi. Mulțimea numerelor naturale. Divizibilitatea.

Prin sub-capitolul “Divizibilitatea”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a surprinde cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea criteriilor și a proprietăților relației de divizibilitate:
  • utilizarea algoritmilor pentru calcularea c.m.m.d.c.;
  • utilizarea algoritmilor pentru calcularea c.m.m.m.c.;
  • deducerea regulilor de calcul cu puteri;
  • capacitatea de a transpune o situație-problemă în limbajul divizibilității.

Mulțimea numerelor raționale

Prin sub-capitolul “Numere raționale pozitive”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a analizează cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea fracțiilor echivalente, a fracțiilor ireductibile și a formelor de scriere a unui număr rațional;
  • aplicarea regulilor de calcul cu numere raționale pozitive pentru rezolvarea ecuațiilor;
  • capacitatea de a determina regulile de calcul eficiente în operațiile cu numere raționale pozitive;
  • interpretarea matematică utilizând operații și ordinea operațiilor cu numere raționale pozitive.

Rapoarte și proporții

Prin sub-capitolul “Rapoarte și proporții”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • capacitatea de a identifica rapoartele și proporțiile;
  • identificarea mărimilor proporționale;
  • capacitatea de a alege metodele adecvate pentru rezolvarea problemelor cu rapoarte și proporții;
  • cunoașterea și aplicarea regulii de trei simplă și a regulii de trei compusă;
  • capacitatea de a folosi rapoartele și proporțiile în rezolvarea problemelor.

Mulțimea numerelor întregi

Prin sub-capitolul “Numere întregi”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a arată cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • identificarea caracteristicilor numerelor întregi în contexte variate;
  • cunoașterea și utilizarea operațiilor cu numere întregi;
  • modul de aplicare a regulilor de calcul cu numere întregi;
  • capacitatea de a transpune o situație-problemă în limbaj algebric;
  • rezolvarea și interpretarea soluțiilor ecuațiilor cu numere întregi.

Puncte, drepte, plane

Prin sub-capitolul “Puncte, drepte, plane”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea și descrierea configurațiilor de punct, dreaptă, plan etc.;
  • stabilirea relațiilor între elementele învățate: coliniaritate, concurență etc.;
  • cunoașterea pozițiilor relative a elementelor învățate;
  • cunoașterea și determinarea distanțelor și lungimilor;
  • recunoașterea și determinarea segmentelor congruente;
  • capacitatea de a determina mijlocul unui segment.

Unghiuri

Prin sub-capitolul “Unghiuri”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea noțiunii și configurației geometrice a unui unghi;
  • recunoașterea elementelor unui unghi: interior, exterior, vârf, latură;
  • măsurarea și operarea cu măsuri de unghiuri;
  • clasificarea unghiurilor după măsura lor: nul, ascuțit, drept, obtuz, alungit;
  • clasificarea unghiurilor după configurația geometrică: opuse la vârf, adiacente etc.;
  • capacitatea de a identifica triunghiurile în configurații geometrice date.

Congruența triunghiurilor

Prin sub-capitolul “Congruența triunghiurilor”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • capacitatea de a identifica triunghiurile congruente utilizând cazurile de congruență;
  • clasificarea triunghiurilor după anumite criterii date sau alese;
  • capacitatea de a determina elementele congruente și cazurile de congruență a triunghiurilor;
  • cunoașterea și utilizarea metodei triunghiurilor congruente.

Perpendicularitate și paralelism

Prin sub-capitolul “Perpendicularitate și paralelism”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a surprinde cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea și descrierea configurațiilor geometrice date folosind perpendicularitatea și paralelismul;
  • cunoașterea definițiilor, notațiilor și configurării de paralelism și perpendicularitate;
  • cunoașterea mediatoarei unui segment și a proprietăților punctelor de pe mediatoare și reciprocele;
  • cunoașterea bisectoarei unui unghi și a proprietăților punctelor bisectoarei;
  • cunoașterea și aplicarea criteriilor de paralelism.

Proprietățile triunghiurilor

Prin sub-capitolul “Proprietățile triunghiurilor”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • modul de calcul a elementelor triunghiului;
  • cunoașterea proprietăților triunghiurilor;
  • cunoașterea proprietăților liniilor importante în triunghi;
  • proprietățile triunghiului isoscel;
  • proprietățile triunghiului echilateral;
  • cunoașterea și utilizarea teoremei referitoare la unghiul cu măsura de 30°.

Cercul

Prin sub-capitolul “Cercul“ testul BRIO® pentru clasa a VI-a surprinde cunoștințele și competențele elevului legate de: recunoașterea și descrierea elementelor unui cerc (definiție, construcție, elemente: centru, rază, coardă, diametru, arc de cerc, unghi la centru, măsuri, poziția relativă a unei drepte față de un cerc, poziții relative a două cercuri).

    Mulțimi. Mulțimea numerelor naturale. Mulțimea numerelor întregi

    Prin subdomeniul „Mulțimi. Mulțimea numerelor naturale.”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • identificarea unor noţiuni specifice mulţimilor și relației de divizibilitate în N
    • evidenţierea în exemple a relaţiilor de apartenenţă, de incluziune, de egalitate și a criteriilor de divizibilitate cu 2, 5, 10n, 3 și 9 în N
    • utilizarea unor modalităţi adecvate de reprezentare a mulţimilor și de determinare a c.m.m.d.c. şi a c.m.m.m.c.
    • exprimarea în limbaj matematic a unor situaţii concrete care se pot descrie utilizând mulţimile și divizibilitatea în N
    • analizarea unor situaţii date în contextul mulţimilor și al divizibilității în N
    • transpunerea, în limbaj matematic, a unor situaţii date utilizând mulţimi, operații cu mulțimi și divizibilitatea în N
    • identificarea caracteristicilor numerelor întregi în contexte variate
    • aplicarea regulilor de calcul şi folosirea parantezelor în efectuarea operaţiilor cu numere întregi
    • interpretarea unor date din probleme care se rezolvă utilizând numerele întregi

    Detalieri conținuturi:

    Mulțimi. Mulțimea numerelor naturale

    • Descriere, notaţii, reprezentări; mulţimi numerice/nenumerice; relaţia dintre un element şi o mulţime; relaţii între mulţimi
    • Mulţimi finite, cardinalul unei mulţimi finite; mulţimi infinite, mulțimea numerelor naturale
    • Operaţii cu mulţimi: reuniune, intersecţie, diferenţă
    • Descompunerea numerelor naturale în produs de puteri de numere prime; aplicaţie: determinarea celui mai mare divizor comun (c.m.m.d.c.) şi a celui mai mic multiplu comun (c.m.m.m.c.); numere prime între ele
    • Proprietăţi ale divizibilității în N

    Mulțimea numerelor întregi

    • Mulţimea numerelor întregi; opusul unui număr întreg; reprezentarea pe axa numerelor; modulul unui număr întreg; compararea şi ordonarea numerelor întregi
    • Adunarea numerelor întregi, proprietăţi; scăderea numerelor întregi
    • Înmulţirea numerelor întregi, proprietăţi
    • Împărţirea numerelor întregi când deîmpărţitul este multiplu al împărţitorului
    • Puterea cu exponent număr natural a unui număr întreg nenul; reguli de calcul cu puteri
    • Ordinea efectuării operaţiilor şi folosirea parantezelor

    Mulțimea numerelor raționale

    Prin subdomeniul „Mulțimea numerelor raționale”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • recunoaşterea fracţiilor echivalente, a fracţiilor ireductibile şi a formelor de scriere a unui număr raţional
    • utilizarea proprietăţilor operaţiilor pentru compararea și efectuarea calculelor cu numere raţionale
    • redactarea etapelor de rezolvare a unor probleme, folosind operații în mulţimea numerelor raţionale
    • determinarea unor metode eficiente în efectuarea calculelor cu numere raţionale
    • interpretarea matematică a unor probleme practice prin utilizarea operaţiilor cu numere raţionale

    Detalieri conținuturi

    • Număr raţional; mulţimea numerelor raţionale; reprezentarea numerelor raţionale pe axa numerelor, opusul unui număr raţional; modulul; compararea şi ordonarea numerelor raţionale
    • Adunarea numerelor raţionale; proprietăţi; scăderea numerelor raţionale
    • Înmulţirea numerelor raţionale; proprietăţi; împărţirea numerelor raţionale; puterea cu exponent număr întreg a unui număr raţional nenul; reguli de calcul cu puteri
    • Ordinea efectuării operaţiilor şi folosirea parantezelor

    Rapoarte. Proporții

    Prin subdomeniul „Rapoarte. Proporții”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • identificarea rapoartelor, proporţiilor şi a mărimilor direct sau invers proporţionale
    • aplicarea unor metode specifice de rezolvare a problemelor în care intervin rapoarte, proporţii şi mărimi direct/invers proporţionale
    • exprimarea în limbaj matematic a relaţiilor şi a mărimilor care apar în probleme cu rapoarte, proporţii și mărimi direct sau invers proporţionale
    • analizarea unor situaţii practice cu ajutorul rapoartelor, proporţiilor şi a colecţiilor de date
    • modelarea matematică a unei situaţii date în care intervin rapoarte, proporţii şi mărimi direct sau invers proporţionale

    Detalieri conținuturi

    • Rapoarte; proporţii; proprietatea fundamentală a proporţiilor; determinarea unui termen necunoscut dintr-o proporţie; proporţii derivate
    • Şir de rapoarte egale; mărimi direct proporţionale; mărimi invers proporţionale; regula de trei simplă

    Ecuații, inecuații, probleme în contextul numerelor întregi. Ecuații, probleme în contextul numerelor raționale

    Prin subdomeniul „Ecuaţii, inecuaţii, probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuaţiilor/ inecuaţiilor în contextul numerelor întregi”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • identificarea caracteristicilor numerelor întregi în contexte variate (identificarea unor contexte practic-aplicative sau teoretice care folosesc ecuații sau inecuații în mulțimea numerelor întregi)
    • utilizarea operațiilor cu numere întregi pentru rezolvarea ecuațiilor și inecuațiilor
    • aplicarea regulilor de calcul şi folosirea parantezelor în efectuarea operaţiilor cu numere întregi (utilizarea eficientă a metodelor de determinare a unei necunoscute dintr-o ecuație sau inecuație: metoda mersului invers, metoda balanței, transformări ale relațiilor de egalitate/inegalitate)
    • redactarea etapelor de rezolvare a ecuaţiilor şi a inecuaţiilor studiate în mulţimea numerelor întregi
    • interpretarea unor date din probleme care se rezolvă utilizând numerele întregi (încadrarea soluției unei ecuații într-o mulțime de numere întregi, fără a efectua calculele)
    • transpunerea, în limbaj algebric, a unei situaţii date, rezolvarea ecuației sau inecuației obținute și interpretarea rezultatului
    • aplicarea regulilor de calcul cu numere raţionale pentru rezolvarea ecuaţiilor în mulțimea numerelor raţionale
    • utilizarea proprietăţilor operaţiilor pentru compararea și efectuarea calculelor cu numere raţionale (determinarea unei necunoscute dintr-o ecuație: metoda mersului invers, metoda balanței, transformări ale relațiilor de egalitate)
    • redactarea etapelor de rezolvare a unor probleme, folosind operații în mulţimea numerelor raţionale (transpunerea unei probleme într-o ecuație care se rezolvă în mulțimea numerelor raționale; redactarea demersului de rezolvare și validarea soluțiilor - prin probă - în cazul problemelor cu conținut practic)
    • determinarea unor metode eficiente în efectuarea calculelor cu numere raţionale (interpretarea răspunsurilor obținute prin rezolvarea de ecuații și identificarea mulțimii soluțiilor)
    • interpretarea matematică a unor probleme practice prin utilizarea operaţiilor cu numere raţionale (transpunerea în limbaj matematic, a unei situații date, utilizând ecuații în contextul numerelor raționale; formularea de probleme cu numere raționale pe baza unei scheme date sau a unui exercițiu dat)

    Detalieri conținuturi

    • Ecuaţii, inecuaţii, probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuaţiilor/inecuaţiilor în contextul numerelor întregi
    • Ecuaţii în mulțimea numerelor raţionale; probleme care se rezolvă folosind ecuaţii de acest tip

    Noțiuni geometrice fundamentale (unghiuri, drepte paralele, drepte perpendiculare). Cercul

    Prin subdomeniul „Noțiuni geometrice fundamentale (unghiuri, drepte paralele, drepte perpendiculare). Cercul”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • recunoaşterea unor figuri geometrice plane (drepte, unghiuri, cercuri, arce de cerc) în configuraţii date
    • recunoașterea coliniarităţii unor puncte, a faptului că două unghiuri sunt opuse la vârf, adiacente, complementare sau suplementare şi a paralelismului sau perpendicularității a două drepte (prelucrarea cantitativă a unor informații privind distanțe, lungimi de segmente sau măsuri de unghiuri/arce în vederea stabilirii coliniarității unor puncte, inclusiv în contextul cercului: de exemplu, punctele diametral opuse, centrul cercului)
    • utilizarea unor proprietăţi referitoare la distanţe, drepte, unghiuri, cerc pentru realizarea unor construcții geometrice (determinarea unor măsuri de unghiuri/arce de cerc utilizând informații cuprinse în reprezentările geometrice)
    • exprimarea, prin reprezentări geometrice sau în limbaj specific matematic, a noţiunilor legate de dreaptă, unghi și cerc
    • analizarea seturilor de date numerice sau a reprezentărilor geometrice în vederea optimizării calculelor cu lungimi de segmente, distanţe, măsuri de unghiuri şi de arce de cerc
    • interpretarea informaţiilor conţinute în reprezentări geometrice pentru determinarea unor lungimi de segmente, distanţe şi a unor măsuri de unghiuri/arce de cerc

    Detalieri conținuturi:

    Noțiuni geometrice fundamentale (unghiuri, drepte paralele, drepte perpendiculare)

    • Unghiuri opuse la vârf, congruenţa lor; unghiuri formate în jurul unui punct, suma măsurilor lor; unghiuri suplementare, unghiuri complementare
    • Unghiuri adiacente; bisectoarea unui unghi, construcţia bisectoarei unui unghi
    • Drepte paralele (definiţie, notaţie, construcţie intuitivă prin translaţie); axioma paralelelor; criterii de paralelism (unghiuri formate de două drepte paralele cu o secantă); aplicații practice în poligoane și corpuri geometrice
    • Drepte perpendiculare în plan (definiţie, notaţie, construcţie); oblice; aplicații practice în poligoane și corpuri geometrice; distanţa de la un punct la o dreaptă; mediatoarea unui segment; construcţia mediatoarei unui segment; simetria faţă de o dreaptă

    Cercul

    • Cerc (definiţie, construcţie); elemente în cerc: centru, rază, coardă, diametru, arc de cerc; unghi la centru; măsuri Poziţiile unei drepte faţă de un cerc; poziţiile relative a două cercuri

    Triunghiul

    Prin subdomeniul „Triunghiul”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • recunoaşterea unor elemente de geometrie plană asociate noţiunii de triunghi
    • calcularea unor lungimi de segmente, măsuri de unghiuri în contextul geometriei triunghiului
    • utilizarea criteriilor de congruenţă și a proprietăților unor triunghiuri particulare pentru determinarea caracteristicilor unei configurații geometrice
    • exprimarea în limbaj geometric simbolic şi figurativ a caracteristicilor triunghiurilor și ale liniilor importante în triunghi
    • analizarea unor construcţii geometrice în vederea evidenţierii unor proprietăţi ale triunghiurilor
    • transpunerea, în limbaj specific, a unei situaţii date legate de geometria triunghiului, rezolvarea problemei obţinute şi interpretarea rezultatului

    Detalieri conținuturi

    • Triunghiul: definiţie, elemente; clasificare; perimetru; suma măsurilor unghiurilor unui triunghi; unghi exterior unui triunghi, teorema unghiului exterior
    • Construcţia triunghiurilor: cazurile LUL, ULU, LLL; inegalităţi între elementele triunghiului (observate din cazurile de construcție)
    • Linii importante în triunghi: bisectoarele unghiurilor unui triunghi: concurenţa (fără demonstraţie), cercul înscris în triunghi; mediatoarele laturilor unui triunghi: concurenţă (fără demonstraţie), cercul circumscris unui triunghi; înălţimile unui triunghi: definiţie, construcţie, concurenţa (fără demonstraţie); medianele unui triunghi: definiţie, construcţie, concurenţa (fără demonstraţie)
    • Congruenţa triunghiurilor oarecare: criterii de congruenţă a triunghiurilor: LUL, ULU, LLL; criteriile de congruenţă a triunghiurilor dreptunghice: CC, IC, CU, IU
    • Metoda triunghiurilor congruente, aplicaţii: proprietatea punctelor de pe bisectoarea unui unghi/mediatoarea unui segment
    • Proprietăţi ale triunghiului isoscel; proprietăți ale triunghiului echilateral
    • Proprietăţi ale triunghiului dreptunghic (cateta opusă unghiului de , mediana corespunzătoare ipotenuzei – teoreme directe şi reciproce); teorema lui Pitagora (fără demonstraţie, verificări de triplete de numere pitagoreice, determinarea de lungimi folosind pătratele unor numere naturale)

    Elemente de organizare a datelor. Probabilități

    Prin subdomeniul „Elemente de organizare a datelor. Probabilități”, testul BRIO® pentru clasa a VI-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • prelucrarea cantitativă a unor date utilizând rapoarte și proporţii pentru organizarea de date
    • aplicarea unor metode specifice de rezolvare a problemelor în care intervin rapoarte, proporţii şi mărimi direct/invers proporţionale (calcularea probabilității în contexte practic-aplicative simple)
    • exprimarea în limbaj matematic a relaţiilor şi a mărimilor care apar în probleme cu rapoarte, proporţii și mărimi direct sau invers proporţionale (determinarea valorilor minime, maxime și medii dintr-un set de date; organizarea informațiilor pe baza unor criterii, utilizând sortarea, clasificarea și reprezentarea grafică, cu accent pe interpretarea aceluiași set de date în contexte diferite și pe utilizarea softurilor matematice)
    • analizarea unor situaţii practice cu ajutorul rapoartelor, proporţiilor şi a colecţiilor de date (interpretarea datelor înregistrate în tabele, grafice sau diagrame; estimări; interpretarea mediei unui set de date)
    • modelarea matematică a unei situaţii date în care intervin rapoarte, proporţii şi mărimi direct sau invers proporţionale (interpretarea unui raport ca raport procentual sau ca probabilitate)

    Detalieri conținuturi

    • Elemente de organizare a datelor; reprezentarea datelor prin grafice în contextul proporţionalităţii; reprezentarea datelor cu ajutorul unor softuri matematice
    • Probabilităţi (aplicaţie la rapoarte)
    Metodologia de testare Brio

    Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

    Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

    Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

    Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

    Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

    Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

    Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.