Test matematica
Matematica Clasa VI

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Numere naturale

Prin sub-capitolul “Numere naturale”, testul BRIO® pentru clasa a V-a evaluează cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • identificarea caracteristicilor numerelor naturale și a formei de scriere a unui număr natural în contexte variate;
  • capacitatea de reprezentare a numerelor naturale pe axa numerelor;
  • utilizarea operațiilor aritmetice și a proprietăților acestora în calcule cu numere naturale;
  • selectarea și utilizarea de algoritmi pentru efectuarea operațiilor cu numere naturale;
  • deducerea unor proprietăți ale operațiilor cu numere naturale pentru a estima sau pentru a verifica validitatea unor calcule;
  • capacitatea de a realiza generalizări și abstractizări în operațiile cu numere naturale.

Fracții ordinare și fracții zecimale

Prin sub-capitolul “Numere raționale pozitive și fracții”, testul BRIO® pentru clasa a V-a arată cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • identificarea caracteristicilor numerelor raționale pozitive, precum și a formei de scriere a unui număr rațional în contexte variate;
  • reprezentarea numerelor raționale pozitive pe axa numerelor;
  • utilizarea operațiilor aritmetice și a proprietăților acestora în calcule cu numere raționale pozitive;
  • capacitatea de a transpune în limbaj matematic datele unei probleme;
  • capacitatea de a realiza generalizări și abstractizări în operațiile cu numere raționale pozitive.

Elemente de geometrie

Prin capitolul “Elemente de geometrie”, testul BRIO® pentru clasa a V-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea noțiunilor de figură și corp geometric;
  • capacitatea de a identifica elementele unor configurații geometrice;
  • calcularea perimetrelor pentru: triunghi, dreptunghi, pătrat;
  • calcularea volumului cubului și paralelipipedului dreptunghic.

Unități de măsură, perimetre, arii și volume

Prin sub-capitolul “Unități de măsură”, testul BRIO® pentru clasa a V-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea principalelor unități de măsură;
  • capacitatea de a măsura sau estima măsurile unor elemente geometrice;
  • capacitatea de a realiza corespondențe și transformări ale unităților de măsură.

Numere naturale: operații, divizibilitatea

Prin subdomeniul „Numere naturale: operații, divizibilitatea”, testul BRIO® pentru clasa a V-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

  • identificarea numerelor naturale în contexte variate;
  • efectuarea de calcule cu numere naturale folosind operaţiile aritmetice şi proprietăţile acestora;
  • utilizarea regulilor de calcul pentru efectuarea operaţiilor cu numere naturale şi pentru divizibilitate;
  • exprimarea în limbaj matematic a unor proprietăţi referitoare la comparări, aproximări, estimări şi ale operaţiilor cu numere naturale;
  • analizarea unor situaţii date în care intervin numere naturale pentru a estima sau pentru a verifica validitatea unor calcule
  • modelarea matematică, folosind numere naturale, a unei situații date, rezolvarea problemei obţinute prin metode aritmetice şi interpretarea rezultatului


Detalieri conținuturi:

Operaţii cu numere naturale

  • Scrierea şi citirea numerelor naturale; reprezentarea pe axa numerelor; compararea şi ordonarea numerelor naturale; aproximări, estimări
  • Adunarea numerelor naturale, proprietăţi; scăderea numerelor naturale
  • Înmulţirea numerelor naturale, proprietăţi; factor comun
  • Împărţirea cu rest zero a numerelor naturale; împărţirea cu rest a numerelor naturale
  • Puterea cu exponent natural a unui număr natural; pătratul unui număr natural; reguli de calcul cu puteri; compararea puterilor; scrierea în baza 10; scrierea în baza 2 (fără operații)
  • Ordinea efectuării operaţiilor; utilizarea parantezelor: rotunde, pătrate şi acolade
  • Metode aritmetice de rezolvare a problemelor: metoda reducerii la unitate, metoda comparaţiei, metoda figurativă, metoda mersului invers, metoda falsei ipoteze
  • Divizibilitatea numerelor naturale

  • Divizor; multiplu; divizori comuni; multipli comuni
  • Criterii de divizibilitate cu: 2, 5, 10n , 3 și 9; numere prime; numere compuse""""
  • Fracții ordinare, fracții zecimale

    Prin subdomeniul „Fracții ordinare, fracții zecimale”, testul BRIO® pentru clasa a V-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • identificarea fracţiilor ordinare sau zecimale în contexte variate
    • efectuarea de calcule cu fracţii folosind proprietăţi ale operaţiilor aritmetice
    • utilizarea de algoritmi pentru efectuarea operaţiilor cu fracţii ordinare sau zecimale
    • utilizarea limbajului specific fracţiilor în situații date
    • analizarea unor situaţii date în care intervin fracţii pentru a estima sau pentru a verifica validitatea unor calcule
    • reprezentarea matematică, folosind fracțiile, a unei situaţii date, în context intra și interdisciplinar (geografie, fizică, economie etc.)

    Detalieri conținuturi:

    Fracţii ordinare

  • Fracţii ordinare; fracţii subunitare, echiunitare, supraunitare; procente; fracţii echivalente (prin reprezentări)
  • Compararea fracţiilor cu acelaşi numitor/numărător; reprezentarea pe axa numerelor a unei fracţii ordinare
  • Introducerea şi scoaterea întregilor dintr-o fracţie
  • Cel mai mare divizor comun a două numere naturale (fără algoritm); amplificarea şi simplificarea fracţiilor; fracţii ireductibile
  • Cel mai mic multiplu comun a două numere naturale (fără algoritm); aducerea fracţiilor la un numitor comun
  • Adunarea şi scăderea fracţiilor
  • Înmulţirea fracţiilor, puteri; împărţirea fracţiilor
  • Fracţii dintr-un număr natural sau dintr-o fracţie ordinară

    Fracţii zecimale

  • Fracţii zecimale; scrierea fracţiilor ordinare cu numitori puteri ale lui 10 sub formă de fracţii zecimale; transformarea unei fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule în fracţie ordinară
  • Aproximări; compararea, ordonarea şi reprezentarea pe axa numerelor a unor fracții zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
  • Adunarea şi scăderea fracţiilor zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
  • Înmulţirea fracţiilor zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
  • Împărţirea a două numere naturale cu rezultat fracţie zecimală; aplicație: media aritmetică a două sau mai multor numere naturale; transformarea unei fracţii ordinare într-o fracţie zecimală; periodicitate
  • Împărţirea unei fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule la un număr natural nenul; împărţirea a două fracţii zecimale cu un număr finit de zecimale nenule
  • Transformarea unei fracţii zecimale periodice în fracţie ordinară
  • Număr raţional pozitiv; ordinea efectuării operaţiilor cu numere raţionale pozitive
  • Metode aritmetice pentru rezolvarea problemelor cu fracții în care intervin și unități de măsură pentru lungime, arie, volum, capacitate, masă, timp și unități monetare
  • Procente

    Prin subdomeniul „Procente”, testul BRIO® pentru clasa a V-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • folosirea informațiilor prezentate în diverse forme pentru a calucla un procent dintr-un număr dat
    • determinarea unei cantități atunci când este dată un procent din ea
    • folosirea calculului procentual pentru calcularea sau estimarea unor numere
    • utilizarea limbajului specific procentelor în situații date

    Detalieri conținuturi:

  • Procente dintr-un număr natural sau dintr-o fracţie ordinară
  • Elemente de geometrie (puncte, drepte, unghi) și unități de măsură

    Prin subdomeniul „Elemente de geometrie (puncte, drepte, unghi) și unități de măsură”, testul BRIO® pentru clasa a V-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • identificarea noţiunilor geometrice elementare şi a unităţilor de măsură în diferite contexte
    • utilizarea instrumentelor geometrice pentru a măsura sau pentru a construi configurații geometrice
    • determinarea perimetrelor şi exprimarea acestora în unităţi de măsură corespunzătoare
    • transpunerea în limbaj specific a unor probleme practice referitoare la perimetre utilizând transformarea convenabilă a unităţilor de măsură
    • interpretarea prin recunoașterea elementelor, a măsurilor lor și a relațiilor dintre ele, a unei configuraţii geometrice dintr-o problemă dată
    • analizarea unor probleme practice care includ elemente de geometrie studiate, cu referire la unităţi de măsură şi la interpretarea rezultatelor

    Detalieri conținuturi:

    • Punct, dreaptă, plan, semiplan, semidreaptă, segment (descriere, reprezentare, notaţii)
    • Poziţiile relative ale unui punct faţă de o dreaptă; puncte coliniare; „prin două puncte distincte trece o dreaptă şi numai una”; poziţiile relative a două drepte: drepte concurente, drepte paralele
    • Distanţa dintre două puncte; lungimea unui segment; segmente congruente (construcție); mijlocul unui segment; simetricul unui punct faţă de un punct
    • Unghi: definiţie, notaţii, elemente; interiorul unui unghi, exteriorul unui unghi
    • Măsura unui unghi, unghiuri congruente (măsurarea și construcția cu raportorul); clasificări de unghiuri: unghi drept, unghi ascuţit, unghi obtuz; unghi nul, unghi alungit
    • Calcule cu măsuri de unghiuri exprimate în grade şi minute sexagesimale
    • Figuri congruente (prin suprapunere); axa de simetrie (prin suprapunere)

    Arii și volume. Arie pătrat, arie dreptunghi. Volum cub și paralelipiped

    Prin subdomeniul„Arii și volume. Arie pătrat, arie dreptunghi. Volum cub și paralelipiped”, testul BRIO® pentru clasa a V-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

    • determinarea ariilor (pătrat, dreptunghi) şi/sau volumelor (cub, paralelipiped dreptunghic) și exprimarea acestora în unităţi de măsură corespunzătoare
    • transpunerea în limbaj specific a unor probleme practice referitoare la arii și/sau volume, utilizând transformarea convenabilă a unităţilor de măsură

    Detalieri conținuturi:

    • Unităţi de măsură pentru lungime, aplicație: perimetre; unităţi de măsură pentru arie, aplicații: aria pătratului/dreptunghiului; transformări ale unităților de măsură
    • Unităţi de măsură pentru volum, aplicații: volumul cubului şi al paralelipipedului dreptunghic; transformări ale unităților de măsură
    Metodologia de testare Brio

    Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

    Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

    Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

    Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

    Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

    Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

    Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.