Alfabetizarea matematică este definită (cf. OECD - PISA 2021 Mathematics Framework), ca fiind capacitatea unui individ de a raționa matematic și de a formula, folosi și interpreta matematica pentru a rezolva probleme într-o varietate de contexte din lumea reală.
O astfel de inițiativă este necesară pentru a:
- măsura într-un mod uniform nivelul de alfabetizare matematică în rândul elevilor români;
- oferi posibilitatea auto-verificării nivelului de alfabetizare matematică pt fiecare elev/ă din România, în acord cu anul școlar în care se află;
- pune la dispoziția profesorilor de matematică un instrument prin care să poată verifica nivelul de alfabetizare matematică a elevilor cu care lucrează la școală;
- informa și monitoriza programe personalizate de intervenție pentru elevi;
- identifica elevii care se află în situație de risc din punctul de vedere al alfabetizării matematice;
- oferi specialiștilor în dezvoltare curriculară/politici educaționale o imagine a nivelului general de abilități matematice ale elevilor din România.
Pentru cine?
Beneficiarii finali ai acestei inițiative sunt elevii (împreună cu părinții și profesorii acestora) deoarece asupra lor se aplică măsurarea, iar beneficiile acesteia se răsfrâng asupra lor.
Beneficiarii direcți sunt însă mai degrabă profesorii, căci de la ei se așteaptă administrarea testului rezultat, în scop de fundamentare a deciziilor și intervențiilor pedagogice, în special a celor remediale.
Beneficiarii indirecți sunt toți ceilalți actori interesați de dezvoltarea abilităților matematice în rândul elevilor din România. De exemplu, acest test poate fi utilizat ca probă componentă a unor concursuri de admitere sau chiar ca probă componentă în cadrul unor procese de selecție în vederea angajării.
Metodologie
Testul Național de Alfabetizare Matematică (TNAM) este dezvoltat pe baza modelului care stă la baza testului de matematică din cadrul NAEP (National Assessment of Educational Progres), care este testul național folosit în SUA pentru urmărirea progresului elevilor și care se aplică în clasele 4, 8 și 12. În cazul TNAM, itemi și teste sunt dezvoltați pentru clasele 0-12. Menționăm că de fapt cadrele de competențe PISA și TIMSS sunt foarte apropiate cu ceea ce reflectă cadrul NAEP.
Tipuri de itemi
Itemii sunt elaborați astfel încât să facă referire la contexte care să presupună rezolvarea de probleme prin apelarea la cunoștințe, la abilități de aplicare a procedurilor și la raționamente matematice. Itemii au fos astfel adaptați deoarece alfabetizarea matematică ar trebui să faciliteze utilizarea matematicii în situații de viață, care de cele mai multe ori sunt diferite de modul în care se formulează clasic exercițiile matematice.
Dificultate
Din perspectiva dificultății itemilor aceștia vor fi împărțiți în 3 categorii, în funcție de procesele cognitive la care apelează elevul atunci când rezolvă cerința. Această împărțire este asemănătoare cu cea care există în cadrul testelor PISA și TIMSS.
Categoriile respective sunt:
- Dificultate scăzută - itemi care testează cunoștințele matematice prin apelare la procese de reamintire sau recunoaștere a conceptelor sau a procedurilor matematice;
- Dificultate moderată - itemi care testează aplicarea tehnicilor/procedurilor matematice prin apelarea la procese de decizie și acțiune legate de ce și cum să facă elevii pentru a rezolva o problemă;
- Dificultate crescută - itemi care testează raționamentul matematic prin apelarea la procese care presupun justificarea enunțurilor matematice, construirea argumentelor matematice și generalizarea din exemple specifice.
Despre conținuturile matematice avute în vedere în cadrul NAEP
Secțiunea pentru matematică din cadrul NAEP testează performanța elevilor pornind de la următoarele 5 mari categorii de conținuturi matematice care, la rândul lor, sunt compuse dintr-un număr cuprins între 3 și 6 sub-categorii, după cum urmează:
- Proprietăți ale numerelor și Operații cu numerele (Number properties and Operations)
- Simțul numerelor (Number sense)
- Estimare (Estimation)
- Operații cu numere (Number operations)
- Rapoarte și raționament proporțional (Ratios and proportional reasoning)
- Proprietăți ale numerelor și ale operațiilor (Properties of number and operations)
- Raționament matematic folosind numerele (Mathematical reasoning using number)
- Măsurare (Measurement)
- Măsurarea atributelor fizice (Measuring physical attributes)
- Sisteme de măsurare (Systems of measurement)
- Măsurarea în triunghiuri (Measurement in triangles)
- Geometrie (Geometry)
- Dimensiune și formă (Dimension and shape)
- Transformarea formelor și păstrare proprietăților (Transformation of shapes and preservation of properties)
- Relații între figurile geometrice (Relationships between geometric figures)
- Poziția, direcția și geometria coordonatelor (Position, direction, and coordinate geometry)
- Raționamentul matematic în geometrie (Mathematical reasoning in geometry)
- Analiza datelor, Statistică și Probabilități (Data Analysis, Statistics and Probability)
- Reprezentarea datelor (Data representation)
- Caracteristici ale seturilor de date (Characteristics of data sets)
- Experimente și eșantioane (Experiments and samples)
- Probabilități (Probability)
- Raționament matematic cu date (Mathematical reasoning with data)
- Algebră (Algebra)
- Modele, relații și funcții (Patterns, relations, and functions)
- Reprezentări algebrice (Algebraic representations)
- Variabile, expresii și operații (Variables, expressions, and operations)
- Ecuații și inegalități (Equations and inequalities)
- Raționament matematic în algebră (Mathematical reasoning in algebra)
Partener de implementare
Proiect susținut de:
De asemenea, pentru fiecare sub-categorie de conținuturi matematice există un set de obiective care să fie evaluate, dezvoltate în acord cu anul școlar în care se află elevul care completează testul; în același timp e important de menționat că testul nu urmează propriu-zis programa, i.e., nu este un test de verificare a competențelor ci a gândirii matematice asociate cu sofisticarea cognitivă și socială/civică tipică pentru vârsta elevului.
Versiunea actuală a testului de literație numerică este BETA. Ea are un număr restrâns de itemi și este utilizată pentru pilotarea itemilor și îmbunătățirea calibrării acestora.
Este posibil ca un numar redus de itemi să fie dintr-o materie de studiu de la o clasă superioară față de cea în care se află elevul care dă testul. Acest lucru este necesar să se întâmple în această etapă, pentru o măsurare cât mai eficientă a nivelului ridicat de literație numerică.
Varianta finală și completă a testului va fi disponibilă din data de 1 Octombrie, odată cu finalizarea pilotării itemilor.
Autentifică-te în contul tău BRIO pentru a accesa testul.
Testează-teDacă ești elev sau părinte, poți crea un cont completând datele de mai jos.
Testele de literație sunt gratuite, iar în urma acestora fiecare elev va primi un raport de feedback bazat pe răspunsurile date. La finalul sesiunii, acesta va fi trimis pe adresa de e-mail asociată contului.
Dacă ești profesor/director și reprezinți o unitate școlară sau centru de meditații:
Poți folosi gratuit testele de literație pentru a testa nivelul de alfabetizare funcțională, pentru clasele I – XII. Trimite-ne un e-mail pe [email protected] dacă vrei să folosești la clasă testele de literație.
Ai deja cont? Loghează-te aici.