Test romana
Română Clasa IX

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Comunicare

Prin subcapitolul Comunicare, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Elemente specifice argumentării (teză, ipoteză, justificare, probă/exemplu);
  • Strategii de concepere și de comprehensiune a textului oral: compararea ideilor, a punctelor de vedere, a intențiilor de comunicare, a emoțiilor, a atitudinilor și a scopurilor comunicative;
  • Strategii de ascultare activă: înţelegerea în context a punctului de vedere exprimat de interlocutor și evaluarea celor spuse de interlocutor, prin raportare la ceea ce ştie elevul sau în relaţie cu propriile opinii;
  • Argumentare şi persuasiune. Apelul la argumente raţionale (fapte, exemple, dovezi), apelul la patos (emoţia), apelul la etos (valori morale). Forţa enunţurilor în argumentare (fapte, opinii, mărturii, concepţii personale, idei preconcepute). Structura textului argumentativ;
  • Comportamente nonverbale și paraverbale cu efect persuasiv;
  • Atitudini comunicative: flexibilitate, asertivitate, disponibilitate la negociere. Inteligenţa emoţională: folosirea inteligenţei emoţionale în negocierea unor puncte de vedere.

Textul epic

Prin subcapitolul Textul epic, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Textul epic;
  • Texte care combină diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ);
  • Strategii de comprehensiune: compararea a două sau mai multe texte sub aspectul conținutului și al structurii;
  • Strategii de interpretare: interpretarea limbajului figurat (aliterația, hiperbola, antiteza), interpretări multiple; argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite; dezbateri pe marginea textelor citite;
  • Monitorizarea și evaluarea propriei lecturi.

Textul liric

Prin subcapitolul Textul liric, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Textul liric;
  • Texte care combină diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ);
  • Strategii de comprehensiune: compararea a două sau mai multe texte sub aspectul conținutului și al structurii;
  • Strategii de interpretare: interpretarea limbajului figurat (aliterația, hiperbola, antiteza), interpretări multiple; argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite; dezbateri pe marginea textelor citite;
  • Monitorizarea și evaluarea propriei lecturi.

Textul dramatic

Prin subcapitolul Textul dramatic, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Textul dramatic;
  • Texte care combină diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ);
  • Strategii de comprehensiune: compararea a două sau mai multe texte sub aspectul conținutului și al structurii;
  • Strategii de interpretare: interpretarea limbajului figurat (aliterația, hiperbola, antiteza), interpretări multiple; argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite; dezbateri pe marginea textelor citite;
  • Monitorizarea și evaluarea propriei lecturi.

Diferite tipuri de texte (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ, multimodal)

Prin subcapitolul Diferite tipuri de texte (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ, multimodal), testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Texte care combină diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ);
  • Strategii de comprehensiune: compararea a două sau mai multe texte sub aspectul conținutului și al structurii;
  • Strategii de interpretare: interpretarea limbajului figurat (aliterația, hiperbola, antiteza), interpretări multiple; argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite; dezbateri pe marginea textelor citite;
  • Monitorizarea și evaluarea propriei lecturi.

Construcții sintactice. Enunțul. Fraza. Realizări propoziționale ale unor funcții sintactice

Prin subcapitolul Construcții sintactice. Enunțul. Fraza. Realizări propoziționale ale unor funcții sintactice, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Construcţii sintactice:
  •     construcţii active/construcţii pasive cu verbul a fi;
  •     construcţii impersonale;
  •     construcţii cu pronume reflexive;
  •     construcţii incidente;
  •     construcții concesive și condiționale;
  • Enunțuri eliptice. Norme de punctuaţie;
  • Apoziţia. Norme de punctuaţie;
  • Fraza. Subordonarea prin conjuncții subordonatoare, prin pronume și adverbe relative. Norme de punctuație;
  • Realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: atributiva, completiva directă, completiva indirectă și prepozițională, circumstanțiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.

Ortografie și ortoepie. Vocabular. Variație stilistică

Prin subcapitolul Ortografie și ortoepie. Vocabular. Variație stilistică, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Scrierea şi pronunţia cuvintelor de origine străină, conţinând foneme nespecifice limbii române;


  • Mijloace interne de îmbogăţire a vocabularului (conversiunea);
  • Mijloace externe de îmbogăţire a vocabularului: împrumuturi lexicale;


  • Variații de registru. Jargonul, argoul. Limbaj colocvial, limbaj cultivat (familiarizare);
  • Construcţia frazei în limba vorbită şi în limba scrisă;
  • Organizarea coerentă a textului: succesiunea ideilor, folosirea corectă a timpurilor verbale şi a anaforelor.

Elemente de interculturalitate

Prin subcapitolul Elemente de interculturalitate, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Modele comportamentale în textele literaturii universale;
  • Relații culturale constructive. Noi și ceilalți;
  • Valori culturale românești în lume.

Redactare

Prin subcapitolul Redactare, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:


  • Etapele scrierii, cu accent pe:

    a) prezentarea textului în faţa unui public;

    b) evaluarea feedbackului primit;

    c) integrarea sugestiilor într-o nouă formă a textului sau în textele viitoare.

  • Tipare textuale de structurare a ideilor: comparaţie, analogie, pro-contra; ordinea argumentelor în textul argumentativ;
  • Prezentarea textului: grafica textului ca modalitate de a capta atenţia publicului;
  • Modalități de exprimare a preferințelor și a opiniilor;
  • Etica redactării: originalitate.
Metodologia de testare Brio

Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.