Test matematica
Matematica Clasa VIII

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Numere raționale

Prin sub-capitolul “Numere raționale”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • identificarea caracteristicilor numerelor raționale și a formelor de scriere a acestora în contexte variate;
  • cunoașterea și aplicarea regulilor de calcul cu numere raționale;
  • utilizarea proprietăților operațiilor cu numere raționale;
  • determinarea regulilor eficiente de calcul în rezolvarea exercițiilor, ecuațiilor și problemelor;
  • interpretarea rezultatelor ecuațiilor într-o situație-problemă.

Numere reale

Prin sub-capitolul “Numere reale”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a arată cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea și aplicarea algoritmului de calcul a rădăcinii pătrate;
  • recunoașterea numerelor reale și a formelor de scriere a acestora;
  • cunoașterea regulilor de calcul cu numere reale;
  • rezolvarea ecuațiilor în mulțimea numerelor reale;
  • calcularea mediei aritmetice și a mediei geometrice a numerelor reale.

Ecuații și inecuații

Prin sub-capitolul “Ecuații și inecuații”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • modul de rezolvare a unei ecuații și inecuații în mulțimea numerelor reale;
  • capacitatea de transpunere a unei situații-problemă în limbajul ecuațiilor și al inecuațiilor;
  • rezolvarea ecuațiilor de forma x2 = a folosind formulele învățate.

Patrulatere

Prin sub-capitolul “Patrulatere”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea patrulaterelor în configurații geometrice date;
  • utilizarea proprietăților calitative și metrice în rezolvarea unor probleme;
  • capacitatea de alegere a reprezentărilor geometrice necesare pentru efectuarea exercițiilor;
  • cunoașterea și aplicarea proprietăților patrulaterelor în rezolvarea problemelor.

Arii

Prin sub-capitolul “Arii”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a arată cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea formulelor pentru calcularea ariilor;
  • capacitatea de a găsi sau de a crea configurația necesară pentru aflarea unor arii;
  • identificarea de noi metode pentru aflarea unor arii.

Teorema lui Thales

Prin sub-capitolul “Teorema lui Thales”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • modul de identificare a triunghiurilor asemenea;
  • recunoașterea segmentelor proporționale prin calcul sau alte metode;
  • cunoașterea și aplicarea teoremei lui Thales;
  • modul de stabilire a relației de asemănare între triunghiuri;
  • capacitatea de interpretare a asemănării triunghiurilor;
  • modul de aplicare a asemănării triunghiurilor pentru rezolvarea problemelor.

Relații metrice și trigonometrice

Prin sub-capitolul “Relații metrice și trigonometrice”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea relațiilor metrice într-un triunghi dreptunghic;
  • capacitatea de a determina relația metrică eficientă în rezolvarea situației-problemă;
  • cunoașterea funcțiilor trigonometrice și folosirea lor.

Cercul și poligoane

Prin sub-capitolul “Cercul și poligoane”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a surprinde cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea și descrierea elementelor unui cerc;
  • calcularea unor lungimi de segmente sau măsuri de unghiuri într-o configurație dată;
  • recunoașterea proprietăților poligoanelor regulate;
  • calculul ariei și lungimii cercului, arcului de cerc și sectorului de cerc;
  • calculul perimetrelor și ariilor poligoanelor regulate.

Mulțimea numerelor reale

Prin subdomeniul „Mulțimea numerelor reale”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

  • identificarea numerelor aparținând diferitelor submulțimi ale lui
  • aplicarea regulilor de calcul pentru estimarea şi aproximarea numerelor reale
  • utilizarea unor algoritmi şi a proprietăţilor operaţiilor în efectuarea unor calcule cu numere reale
  • folosirea terminologiei aferente noţiunii de număr real (semn, modul, opus, invers)
  • elaborarea de strategii pentru rezolvarea unor probleme cu numere reale
  • modelarea matematică a unor situații practice care implică operații cu numere reale

Detalieri conținuturi

  • Rădăcina pătrată a pătratului unui număr natural; estimarea rădăcinii pătrate dintr-un număr raţional
  • Scoaterea factorilor de sub radical; introducerea factorilor sub radical
  • Numere iraţionale, exemple; mulţimea numerelor reale; incluziunile mulțimilor de numere N, Z, Q, R; modulul unui număr real (definiţie, proprietăţi) ; compararea şi ordonarea numerelor reale; reprezentarea numerelor reale pe axa numerelor prin aproximări
  • Operaţii cu numere reale (adunare, scădere, înmulţire, împărţire, puteri cu exponent număr întreg); raţionalizarea numitorului de forma a*sqrt(b)
  • Media aritmetică ponderată a n numere reale, n număr natural cel puțin egal cu 2; media geometrică a două numere reale pozitive

Ecuația x^2=a. Ecuații și sisteme de ecuații liniare

Prin subdomeniul „Ecuația x²=a. Ecuații și sisteme de ecuații liniare”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

  • identificarea unei situații date rezolvabile prin ecuaţii sau sisteme de ecuaţii liniare
  • utilizarea regulilor de calcul cu numere reale pentru verificarea soluţiilor unor ecuaţii sau sisteme de ecuaţii liniare
  • utilizarea transformărilor echivalente în rezolvarea unor ecuaţii şi sisteme de ecuaţii liniare
  • folosirea terminologiei aferente noţiunii de număr real (semn, modul, opus, invers) (identificarea rezultatului corect dintr-o listă de răspunsuri posibile)
  • redactarea rezolvării ecuaţiilor şi sistemelor de ecuaţii liniare
  • stabilirea unor metode de rezolvare a ecuațiilor sau a sistemelor de ecuații liniare
  • modelarea matematică a unor situații practice care implică operații cu numere reale (formularea de probleme pornind de la un set de informații obținute din cotidian sau din diverse domenii)
  • transpunerea matematică a unor situații date, utilizând ecuații și/sau sisteme de ecuații liniare

Detalieri conținuturi:

Ecuația x²=a

  • Ecuaţia de forma x²=a , unde a este număr real

Ecuații și sisteme de ecuații liniare

  • Transformarea unei egalități într-o egalitate echivalentă; identităţi
  • Ecuaţii de forma ax+b=0, unde a și b sunt numere reale; mulţimea soluţiilor unei ecuaţii; ecuaţii echivalente
  • Sisteme de două ecuaţii liniare cu două necunoscute; rezolvare prin metoda substituţiei şi/sau prin metoda reducerii
  • Probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuaţiilor sau a sistemelor de ecuaţii liniare

Patrulaterul

Prin subdomeniul „Patrulaterul”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

  • identificarea patrulaterelor particulare în configurații geometrice date
  • descrierea patrulaterelor utilizând definiții și proprietăți ale acestora, în configuraţii geometrice date
  • utilizarea proprietăţilor patrulaterelor în rezolvarea unor probleme
  • exprimarea în limbaj geometric a noţiunilor legate de patrulatere
  • alegerea reprezentărilor geometrice adecvate în vederea optimizării calculării unor lungimi de segmente, a unor măsuri de unghiuri şi a unor arii
  • modelarea unor situații date prin reprezentări geometrice cu patrulatere

Detalieri conținuturi

  • Patrulaterul convex; suma măsurilor unghiurilor unui patrulater convex
  • Paralelogramul: proprietăţi; aplicaţii în geometria triunghiului: linie mijlocie în triunghi, centrul de greutate al unui triunghi
  • Paralelograme particulare: dreptunghi, romb, pătrat; proprietăţi
  • Trapezul, clasificare, proprietăţi; linia mijlocie în trapez; trapezul isoscel, proprietăţi
  • Perimetre și arii: paralelogram, paralelograme particulare, triunghi, trapez""

Cercul

Prin subdomeniul „Cercul”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

  • identificarea elementelor cercului şi/sau poligoanelor regulate în configurații geometrice date
  • descrierea proprietăților cercului şi ale poligoanelor regulate înscrise într-un cerc
  • utilizarea proprietăților cercului în rezolvarea de probleme
  • exprimarea proprietăţilor cercului şi ale poligoanelor în limbaj matematic
  • interpretarea unor proprietăți ale cercului și ale poligoanelor regulate folosind reprezentări geometrice
  • modelarea matematică a unor situații practice în care intervin poligoane regulate sau cercuri

Detalieri conținuturi

  • Unghi înscris în cerc; coarde şi arce în cerc, proprietăţi: la arce congruente corespund coarde congruente şi reciproc, diametrul perpendicular pe o coardă, arce cuprinse între coarde paralele, coarde egal depărtate de centru; tangente dintr-un punct exterior la un cerc
  • Poligoane regulate înscrise într-un cerc (construcție, măsuri de unghiuri)
  • Lungimea cercului şi aria discului

Asemănarea triunghiurilor

Prin subdomeniul „Asemănarea triunghiurilor”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

  • identificarea triunghiurilor asemenea în configurații geometrice date
  • stabilirea relaţiei de asemănare între triunghiuri
  • utilizarea asemănării triunghiurilor în configurații geometrice date pentru determinarea de lungimi, măsuri și arii
  • exprimarea în limbaj matematic a proprietăţilor unor figuri geometrice folosind asemănarea
  • interpretarea asemănării triunghiurilor în configurații geometrice
  • implementarea unei strategii pentru rezolvarea unor situaţii date, utilizând asemănarea triunghiurilor

Detalieri conținuturi

  • Segmente proporţionale; teorema paralelelor echidistante (fără demonstraţie)
  • Teorema lui Thales (fără demonstraţie); reciproca teoremei lui Thales; împărţirea unui segment în părţi proporţionale cu numere (segmente) date
  • Triunghiuri asemenea; criterii de asemănare a triunghiurilor; teorema fundamentală a asemănării, aplicații: raportul ariilor a două triunghiuri asemenea, aproximarea în situații practice a distanţelor folosind asemănarea

Relații metrice în triunghiul dreptunghic

Prin subdomeniul „Relații metrice în triunghiul dreptunghic”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează competențele specifice ale elevului referitoare la:

  • recunoașterea elementelor unui triunghi dreptunghic într-o configuraţie geometrică dată
  • aplicarea relaţiilor metrice într-un triunghi dreptunghic pentru determinarea unor elemente ale acestuia
  • reducerea relaţiilor metrice într-un triunghi dreptunghic
  • exprimarea în limbaj matematic a relaţiilor dintre elementele unui triunghi dreptunghic
  • interpretarea unor relaţii metrice între elementele unui triunghi dreptunghic
  • implementarea unei strategii pentru rezolvarea unor situaţii date, utilizând relații metrice în triunghiul dreptunghic

Detalieri conținuturi

  • Proiecţii ortogonale pe o dreaptă; teorema înălţimii; teorema catetei
  • Teorema lui Pitagora; reciproca teoremei lui Pitagora
  • Noţiuni de trigonometrie în triunghiul dreptunghic: sinusul, cosinusul, tangenta şi cotangenta unui unghi ascuţit
  • Rezolvarea triunghiului dreptunghic; aplicaţii: calculul elementelor (latură, apotemă, arie, perimetru) în triunghiul echilateral, în pătrat și în hexagonul regulat; aproximarea în situații practice a distanţelor folosind relaţii metrice

Sistem de axe ortogonale. Reprezentarea și interpretarea unor dependențe funcționale

Prin subdomeniul „Sistem de axe ortogonale. Reprezentarea și interpretarea unor dependențe funcționale”, testul BRIO® pentru clasa a VII-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • identificarea unor informații din tabele, diagrame și grafice
  • prelucrarea unor date sub formă de tabele, diagrame sau grafice în vederea înregistrării, reprezentării și prezentării acestora
  • alegerea metodei adecvate de reprezentare a problemelor în care intervin dependenţe funcţionale și reprezentări ale acestora; reprezentarea într-un sistem de axe ortogonale a unor puncte având coordonatele numere reale
  • descrierea în limbajul specific matematicii a unor elemente de organizare a datelor
  • analizarea unor situaţii practice prin elemente de organizare a datelor; interpretarea reprezentării a două sau mai multor puncte într-un sistem de axe ortogonale, din punct de vedere geometric sau din punct de vedere al fenomenului asociat
  • transpunerea unei situații date într-o reprezentare adecvată (text, formulă, diagramă, grafic); interpretarea unor diagrame cu date din situații practice

Detalieri conținuturi

  • Produsul cartezian a două mulţimi nevide; sistem de axe ortogonale în plan; reprezentarea într-un sistem de axe ortogonale a unor perechi de numere reale; reprezentarea punctelor într-un sistem de axe ortogonale; distanţa dintre două puncte din plan
  • Reprezentarea şi interpretarea unor dependenţe funcţionale prin tabele, diagrame şi grafice; poligonul frecvenţelor
Metodologia de testare Brio

Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.