Test matematica
Matematica Clasa IX

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Numere reale

Prin sub-capitolul “Numere reale”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a evaluează cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea și aplicarea operațiilor cu numere reale;
  • alegerea formei de prezentare a unui număr real în vederea optimizării calculelor;
  • capacitatea de a deduce și folosi formulele de calcul prescurtat.

Rapoarte de numere reale

Prin sub-capitolul “Rapoarte de numere reale”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a arată cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • modul de descompunere a unei expresii în produs de factori ireductibili;
  • cunoașterea și utilizarea formulelor de calcul prescurtat;
  • modul de aplicare a cunoștințelor despre operațiile cu rapoarte.

Funcții

Prin sub-capitolul “Funcții”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea corespondențelor care sunt funcții:
  • reprezentarea în diferite forme a corespondențelor;
  • modul de prezentare a unor date în tabele și interpretarea lor.

Ecuații și inecuații

Prin sub-capitolul “Ecuații și inecuații”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • modul de rezolvare a unei ecuații și inecuații de gradul I, cu sau fără parametru;
  • cunoașterea metodelor de rezolvare a unui sistem de ecuații sau inecuații;
  • cunoașterea modului de rezolvare a unei ecuații de gradul II;
  • rezolvarea problemelor cu ajutorul ecuațiilor sau sistemelor și interpretarea soluțiilor.

Elemente geometrice și relații între ele

Prin sub-capitolul “Elemente geometrice și relații între ele”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a analizează cunoștințele și competențele elevului legate de:

• cunoașterea unor proprietăți din geometria plană și identificarea lor pe o configurație în spațiu;

• modul de utilizare a relațiilor metrice de la geometria plană la corpurile geometrice;

• cunoașterea și utilizarea pozițiilor relative ale elementelor din spațiu.

Prisma

Prin sub-capitolul “Prisma”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea și clasificarea prismelor într-o configurație dată;
  • abilitatea de a desfășura și recompune o prismă;
  • cunoașterea și folosirea formulelor de calcul pentru aria și volumul prismei;
  • posibilitatea de a realiza extinderi și generalizări în rezolvarea unor probleme.

Piramida și trunchiul de piramidă

Prin sub-capitolul “Piramida și trunchiul de piramidă”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea piramidei și a trunchiului de piramidă într-o configurație geometrică;
  • cunoașterea și folosirea formulelor de calcul pentru arii și volume ale piramidei și trunchiului de piramidă;
  • capacitatea de a determina elementele unei piramide sau ale unui trunchi de piramidă;
  • posibilitatea de a realiza extinderi și generalizări în rezolvarea unor probleme.

Corpuri rotunde

Prin sub-capitolul “Corpuri rotunde”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a arată cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea și clasificarea corpurilor rotunde;
  • cunoașterea și folosirea formulelor de calcul pentru arii și volume;
  • abilitatea de a recunoaște desfășurarea unui corp rotund;
  • capacitatea de a determina elementele corpurilor rotunde.

Intervale de numere reale

Prin subdomeniul „Intervale de numere reale”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • recunoașterea apartenenţei unui număr real la o mulțime;
  • efectuarea unor operaţii cu intervale numerice reprezentate pe axa numerelor sau cu mulțimi; definite printr-o proprietate a elementelor ei;
  • utilizarea unor procedee matematice pentru operații cu intervale;
  • folosirea terminologiei aferente noţiunilor de mulțime și de interval numeric;
  • interpretarea unei situaţii date utilizând intervale;
  • rezolvarea unor situaţii date, utilizând intervale numerice.

Detalieri conținuturi

  • Mulțimi definite printr-o proprietate comună a elementelor lor;
  • Intervale numerice şi reprezentarea lor pe axa numerelor; intersecţia şi reuniunea intervalelor.

Calcul algebric în R

Prin subdomeniul „Calcul algebric în R”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • identificarea componentelor unei expresii algebrice;
  • aplicarea unor reguli de calcul cu numere reale exprimate prin litere;
  • utilizarea formulelor de calcul prescurtat şi a unor algoritmi în calculul algebric;
  • exprimarea matematică a unor situaţii concrete prin calcul algebric;
  • interpretarea unei situaţii date utilizând calcul algebric;
  • interpretarea matematică a unor probleme practice prin utilizarea formulelor de calcul prescurtat;

Detalieri conținuturi

  • Operații cu numere reale reprezentate prin litere (adunare, scădere, înmulţire, împărţire, ridicare la putere); reducerea termenilor asemenea
  • Formule de calcul prescurtat: (a+b)2, (a-b)2, unde a și b sunt numere reale;
    (a+b)(a-b)=a2-b2, unde a și b sunt numere reale;
  • Descompuneri în factori utilizând reguli de calcul în: factor comun, grupare de termeni, formule de calcul prescurtat;
  • Fracţii algebrice; operații cu acestea (adunare, scădere, înmulțire, împărțire, ridicare la putere).

Inecuații în R. Ecuația ax2+bx+c=0

Prin subdomeniul „Inecuații în R. Ecuația ax2+bx+c=0”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • efectuarea unor operaţii cu intervale numerice reprezentate pe axa numerelor sau cu mulțimi definite printr-o proprietate a elementelor ei (verificarea faptului că un număr este soluția unei incuații);
  • utilizarea unor procedee matematice pentru operații cu intervale și rezolvarea inecuațiilor în R (transformarea unei incuații într-o inecuație echivalentă folosind proprietățile relației de ordine);
  • folosirea terminologiei aferente noţiunilor de mulțime, de interval numeric și de inecuații (rezolvarea unor inecuații de forma |ax+b|<c);
  • interpretarea unei situaţii date utilizând inecuaţii;
  • rezolvarea unor situaţii date, utilizând inecuații;
  • identificarea componentelor unei expresii algebrice (identificarea ecuațiilor ax+b=0 sau ax2+bx+c=0);
  • aplicarea unor reguli de calcul cu numere reale exprimate prin litere (verificarea faptului că un număr real este soluție a unei inecuații);
  • utilizarea formulelor de calcul prescurtat şi a unor algoritmi pentru rezolvarea ecuaţiilor şi a inecuaţiilor;
  • exprimarea matematică a unor situaţii concrete prin calcul algebric (determinarea soluțiilor unei ecuații de forma ax2+bx+c=0 prin aplicarea formulelor de calcul prescurtat);
  • interpretarea matematică a unor probleme practice prin utilizarea ecuaţiilor.

Detalieri conținuturi

  • Inecuaţii de forma ax+b>0 (<, <=, >=), unde a și b sunt numere reale
  • Ecuaţii de forma ax2+bx+c=0 , unde a, b și c sunt numere reale

Funcții

Prin subdomeniul „Funcții”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • identificarea unor dependenţe funcţionale în diferite situaţii date;
  • descrierea unei dependenţe funcţionale într-o situaţie dată, folosind diagrame, tabele sau formule;
  • reprezentarea în diverse moduri a unor funcții cu scopul caracterizării acestora;
  • utilizarea unui limbaj specific pentru formularea unor opinii referitoare la diferite dependențe funcţionale;
  • analizarea unor funcţii în context intra și interdisciplinar;
  • modelarea cu ajutorul funcţiilor a unor fenomene din viața reală.

Detalieri conținuturi:

  • Funcții definite pe mulțimi finite, exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule; graficul unei funcții, reprezentarea geometrică a graficului unor funcții numerice;
  • Funcţii de forma f: D->R, f(x)=ax+b , unde a şi b sunt numere reale şi D este o mulţime finită de numere reale sau un interval nedegenerat; interpretare geometrică; lecturi grafice.

Elemente ale geometriei în spațiu. Paralelism. Perpendiculariate

Prin subdomeniul „Elemente ale geometriei în spațiu. Paralelism. Perpendicularitate”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • identificarea unor figuri plane sau a unor elemente caracteristice acestora în configuraţii spaţiale date;
  • reprezentarea, prin desen sau prin modele, a unor configuraţii spaţiale date;
  • folosirea unor proprietăţi de paralelism și/sau perpendicularitate pentru analizarea poziţiilor relative ale dreptelor și planelor;
  • descrierea în limbaj matematic a elementelor unei configurații geometrice;
  • alegerea reprezentărilor geometrice adecvate în vederea descrierii unor configuraţii spaţiale şi a calculării unor elemente metrice;
  • modelarea unor situaţii practice în limbaj geometric, utilizând configurații spațiale.

Detalieri conținuturi

  • Puncte, drepte, plane: convenţii de notare, reprezentări, determinarea dreptei, determinarea planului, relaţii între puncte, drepte şi plane;
  • Corpuri geometrice: piramida, piramida regulată, tetraedrul regulat; prismă dreaptă, paralelipiped dreptunghic, cub; cilindru circular drept; con circular drept; reprezentare, elemente caracteristice, desfășurări;
  • Paralelism: drepte paralele, unghiul a două drepte, dreaptă paralelă cu un plan, plane paralele, aplicații: secţiuni paralele cu baza în corpurile geometrice studiate; trunchiul de piramidă şi trunchiul de con circular drept (descriere şi reprezentare);
  • Perpendicularitate: drepte perpendiculare, dreaptă perpendiculară pe un plan, aplicații: înălţimea unei piramide, înălțimea unui con circular drept, distanţa dintre două plane paralele, înălţimea prismei drepte, a paralelipipedului dreptunghic, a cilindrului circular drept, a trunchiului de piramidă/con circular drept; plane perpendiculare, aplicații: secțiuni diagonale, secțiuni axiale în corpurile studiate;
  • Proiecţii de puncte, de segmente şi de drepte pe un plan; unghiul dintre o dreaptă şi un plan, aplicație: lungimea proiecţiei unui segment; unghi diedru, unghi plan corespunzător diedrului; unghiul a două plane; plane perpendiculare;
  • Teorema celor trei perpendiculare; calculul distanţei de la un punct la o dreaptă; calculul distanţei de la un punct la un plan; calculul distanţei dintre două plane paralele.

Arii și volume ale unor corpuri geometrice

Prin subdomeniul „Arii și volume ale unor corpuri geometrice”, testul BRIO® pentru clasa a VIII-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • identificarea corpurilor geometrice şi a elementelor metrice necesare pentru calcularea ariei sau a volumului acestora;
  • prelucrarea unor date caracteristice ale corpurilor geometrice studiate în vederea calculării unor elemente ale acestora;
  • alegerea metodei adecvate pentru calcularea unor caracteristici numerice ale corpurilor geometrice;
  • utilizarea unor termeni şi expresii specifice pentru descrierea proprietăţilor figurilor şi corpurilor geometrice;
  • analizarea condiţiilor necesare pentru ca o configuraţie geometrică spațială să verifice anumite cerinţe date;
  • interpretarea informațiilor referitoare la distanțe, arii și volume după modelarea printr-o configurație spațială a unei situații date din cotidian.

Detalieri conținuturi

  • Distanţe şi măsuri de unghiuri pe feţele sau în interiorul corpurilor geometrice studiate (determinare prin calcul);
  • Arii şi volume ale unor corpuri geometrice: piramidă regulată (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), prismă dreaptă (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), paralelipiped dreptunghic, cub, cilindru circular drept, con circular drept, trunchi de piramidă regulată, trunchi de con circular drept;
  • Sfera: arie, volum.
Metodologia de testare Brio

Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.