Test matematica
Matematica Clasa IV

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Numere naturale

Prin sub-capitolul “Numere naturale”, testul BRIO® pentru clasa a IV-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • înțelegerea și utilizarea corectă a sistemului pozițional în scrierea numerelor naturale;
  • cunoașterea compunerii și descompunerii numerelor naturale;
  • capacitatea de transpunere a unei situații problemă în limbaj matematic;
  • capacitatea de a rezolva operațiile matematice cu numere naturale;
  • capacitatea de a stabili relații între datele problemelor;
  • folosirea corectă a operațiilor și a proprietăților acestora;
  • inițiativă în transpunerea diferitelor situații în context matematic;
  • utilizarea corectă a ordinii efectuării operațiilor.

Fracții

Prin sub-capitolul “Fracții”, testul BRIO® pentru clasa a IV-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea noțiunii de fracție;
  • efectuarea corectă a operațiilor cu fracții folosind proprietățile învățate;
  • utilizarea fracțiilor pentru a exprima subdiviziuni ale întregului în contexte variate;
  • capacitatea de a depăși unele blocaje prin găsirea de noi metode pentru rezolvarea exercițiilor și problemelor.

Elemente de geometrie

Prin capitolul “Elemente de geometrie”, testul BRIO® pentru clasa a IV-a măsoară cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • recunoașterea, reprezentarea și clasificarea după proprietăți simple a unor figuri plane sau spațiale;
  • observarea și descrierea unor proprietăți simple referitoare la laturi și unghiuri;
  • utilizarea proprietăților figurilor plane în calculul perimetrelor și ariilor;
  • cunoașterea și utilizarea desfășurării și asamblării corpurilor geometrice în calculul ariilor;
  • cunoașterea noțiunii de axă de simetrie;
  • capacitatea de sortare a obiectelor geometrice după forma și după criteriile date.

Unități de măsură

Prin sub-capitolul “Unități de măsură”, testul BRIO® pentru clasa a IV-a analizează cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • cunoașterea unităților de măsură standardizate dar și nestandardizate;
  • capacitatea de a alege unitatea de măsură potrivită în măsurarea obiectului sau fenomenului dat;
  • posibilitatea de a măsura dimensiunile unui obiect folosind unitățile de măsură cunoscute;
  • compunerea și rezolvarea de proleme pe baza unor măsurători date sau efectuate;
  • cunoașterea și localizarea evenimentelor în termeni ca: înainte, după, în timpul etc.;
  • estimarea duratei unor activități.

Organizarea datelor în tabele

Prin sub-capitolul “Organizarea datelor în tabele”, testul BRIO® pentru clasa a IV-a inventariază cunoștințele și competențele elevului legate de:
  • capacitatea de a citi și interpreta datele dintr-un tabel;
  • modalitățile de realizare a conexiunii între datele existente într-un tabel;
  • cunoașterea și aplicarea corectă a noțiunilor dintr-un tabel;
  • posibilitatea aprecierii globale a datelor existente într-un tabel.

Numere naturale

Prin capitolul Numere naturale, testul BRIO® pentru clasa a IV-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • recunoașterea numerelor naturale din concentrul 0 – 1 000 000 (citirea și scrierea numerelor de la 0 la 1 000 000 cu cifre/litere, compararea unor numere mai mici sau egale cu 1 000 000 utilizând algoritmul de comparare - utilizarea semnelor, identificarea, într-un număr, a cifrei unităților/ zecilor/ sutelor/ miilor/ zecilor de mii, compunerea și descompunerea numerelor în / din mii, sute, zeci și unități, generarea unor numere mai mici decât 10 000, ale căror cifre îndeplinesc condiții date (de exemplu, cifra unităților este 1, cifra zecilor este cu 2 mai mare decât cifra unităților etc.), rotunjirea/aproximarea numerelor naturale la diferite ordine;
  • formarea, scrierea și citirea numerelor naturale folosind cifrele romane;
  • transcrierea cu cifre arabe a unor numere scrise cu cifre romane și utilizarea cifrelor romane în situații uzuale (scrierea datei, numerotarea claselor, a subpunctelor unor exerciții, a capitolelor unei cărți etc.).

Operații cu numere naturale

Prin capitolul Operații cu numere naturale, testul BRIO® pentru clasa a IV-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • Efectuarea de adunări și scăderi de numere naturale în concentrul 0 – 1 000 000, cu și fără trecere peste ordin, compunerea și descompunerea numerelor naturale în sume de sute, zeci și unități; cunoașterea legăturii dintre adunare și scădere;
  • Efectuarea de înmulțiri de numere naturale în concentrul 0 – 1 000 000 și de împărțiri folosind tabla împărțirii, rezolvarea de exerciții folosind tabla înmulțirii, efectuarea de înmulțiri și împărțiri exacte cu 1 000, 100,  rezolvarea de exerciții folosind tabla împărțirii,  efectuarea de înmulțiri între numere formate cu două sau trei cifre și numere formate cu o cifră, utilizarea unor proprietăți ale înmulțirii în calcule, fără precizarea terminologiei, scrierea unui număr ca produs de doi sau trei factori capacitatea determinării numerelor necunoscute prin metoda balanței;
  • Cunoașterea și aplicarea corectă a operațiilor și a ordinii operațiilor în rezolvarea exercițiilor;
  • Utilizarea adecvată a limbajului matematic.

Fracții și operații cu fracții

Prin capitolul Fracții, testul BRIO® pentru clasa a IV-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • Recunoașterea și reprezentarea prin desene a fracțiilor;
  • Folosirea terminologiei specifice: fracție, numitor, numărător, fracție subunitară, fracție echiunitară;
  • Efectuarea corectă a operațiilor cu fracții folosind proprietățile învățate;
  • Aflarea unei unități fracționare dintr-un întreg (o pătrime, o cincime etc.).

Probleme

Prin capitolul Probleme, testul BRIO® pentru clasa a IV-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • Utilizarea terminologiei specifice și a unor simboluri matematice în rezolvarea și/sau compunerea de probleme cu raționamente simple - rezolvarea de exerciții de tipul: „Află produsul/ câtul/ jumătatea/ sfertul/ dublul etc.”;
  • transformarea unei probleme rezolvate prin schimbarea datelor numerice sau a întrebării, prin înlocuirea cuvintelor care sugerează operația, prin adăugarea unei întrebări etc.;
  • formularea și rezolvarea unor probleme pornind de la o tematică dată/de la numere date/ expresii care sugerează operații;
  • rezolvarea de probleme cu operații de același ordin/ de ordine diferite; metoda reprezentării grafice, metoda reducerii la unitate.

Elemente intuitive de geometrie

Prin capitolul Elemente intuitive de geometrie, testul BRIO® pentru clasa a IV-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • recunoașterea, reprezentarea și clasificarea după proprietăți simple a unor figuri plane sau spațiale;
  • identificarea și precizarea criteriilor folosite pentru clasificarea obiectelor sau desenelor;
  • cunoașterea noțiunii de axă de simetrie;
  • capacitatea de a selecta figurile geometrice după criterii date (culoare, formă, număr laturi);
  • capacitatea de a identifica reguli de corespondență între grupuri de obiecte, desene sau numere.


Unități și instrumente de măsură

Prin capitolul Unități și instrumente de măsură, testul BRIO® pentru clasa a IV-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • cunoașterea unităților de măsură standardizate și nestandardizate;
  • utilizarea instrumentelor și a unităților de măsură standard adecvate în realizarea unor măsurări;
  • efectuarea unor calcule folosind unități de măsură pentru lungime, masă, capacitate, unități monetare;
  • rezolvarea de probleme practice în care intervin unități de măsură standard.

Organizarea și reprezentarea datelor

Prin capitolul Organizarea și reprezentarea datelor în tabele, testul BRIO® pentru clasa a IV-a evaluează competențele specifice ale elevului, referitoare la:

  • citirea și interpretarea datelor dintr-un tabel;
  • realizarea conexiunii între datele existente într-un tabel;
  • cunoașterea și aplicarea corectă a noțiunilor dintr-un tabel;
  • aprecierea globală a datelor dintr-un tabel.
Metodologia de testare Brio

Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.