Test istorie
Istorie Clasa XII

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Romanitatea românilor în viziunea istoricilor.

Prin capitolul „Romanitatea românilor în viziunea istoricilor”, testele BRIO evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: etnogeneza românească, modalitățile de abordare a romanității românilor de către istorici români și străini în diverse perioade istorice. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
  • Compararea surselor istorice în vederea stabilirii credibilităţii şi a validităţii informaţiei conţinută de acestea;
  • Analizarea mesajelor transmise de surse istorice variate prin compararea terminologiei folosite;
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

Autonomii locale şi instituţii centrale în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII).

Prin capitolul „Autonomii locale şi instituţii centrale în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII).”, testele BRIO evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: autonomiile locale din spațiul românesc, constituirea statelor medievale și organizarea instituțiilor centrale din spațiul românesc în secolele al IX-lea – al XVIII-lea. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
  • Analizarea mesajelor transmise de sursele istorice prin compararea terminologiei folosite;
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii.

Prin capitolul „Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii”, testele BRIO evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: acțiuni diplomatice și conflicte în care sunt implicate statele medievale din spațiul românesc în Evul Mediu și la începutul Epocii Moderne, exemple în acest sens fiind acțiunile din timpul lui Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Iancu de Hunedoara, Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul, Șerban Cantacuzino, Constantin Brâncoveanu, Dimitrie Cantemir. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari. (secolele XVIII-XX)

Prin capitolul „Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari. (secolele XVIII-XX)”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: proiectele politice din secolul al XVIII-lea și al XIX-lea referitoare la organizarea statului și a societății românești, constituirea și consolidarea statului român modern, realizarea României Mari în anul 1918. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
  • Analizarea mesajelor transmise de sursele istorice prin compararea terminologiei folosite;
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.

Prin capitolul „România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: implicarea României în acțiunile politico-militare din cadrul «crizei orientale», relațiile României cu statele europene și participarea la sistemele de alianțe existente în secolele al XIX lea – al XX-lea. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

Constituţiile din România.

Prin capitolul „Constituţiile din România”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: Constituțiile României din 1866, 1923, 1938, 1948, 1952, 1965, 1991. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
  • Analizarea mesajelor transmise de sursele istorice prin compararea terminologiei folosite;
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa

Prin capitolul „Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: ideologiile specifice vieții politice din Europa și România secolului al XX-lea, practicile politice din România și din Europa din secolul al XX-lea, caracteristici ale democrației și ale totalitarismului. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
  • Analizarea mesajelor transmise de sursele istorice prin compararea terminologiei folosite;
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Realizarea de conexiuni între informaţiile oferite de sursele istorice şi contextul vieţii cotidiene;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste.

Prin capitolul „România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: instaurarea regimului totalitar în România, cele două etape ale regimului comunist din România – stalinism și național-comunism, manifestarea disidenței anticomuniste și revenirea la regimul democrat. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
  • Analizarea mesajelor transmise de sursele istorice prin compararea terminologiei folosite;
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Realizarea de conexiuni între informaţiile oferite de sursele istorice şi contextul vieţii cotidiene;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.

România în perioada „Războiului Rece”

Prin capitolul „România în perioada «Războiului Rece»”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului referitoare la: politica externă desfășurată de România în perioada postbelică, în contextul ”Războiului Rece” și al regimului comunist din România. Elaborarea itemilor a avut în vedere următoarele competențe:
  • Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate, a termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei;
  • Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale;
  • Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate;
  • Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere
  • Analizarea punctelor de vedere similare, opuse şi complementare în legătură cu fenomenele istorice studiate;
  • Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • Evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice.
Metodologia de testare Brio

Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.