Test istorie
Istorie Clasa V

Testele Brio sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștinţele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăţi performanţa la examene. Un test obișnuit, corectat de aceeași persoană care l-a alcătuit, nu este cel mai relevant criteriu pentru a stabili nivelul unui elev. Nota unui elev la acest tip de teste este inevitabil influenţată de blândeţea sau severitatea profesorului.

Structură test

Popoare și spații istorice din Antichitate și Evul Mediu

Prin capitolul „Popoare și spații istorice din Antichitate și Evul Mediu”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: formarea popoarelor din Antichitate, respectiv, Evul Mediu și spațiile istorice pe care acestea și-au dezvoltat civilizația. Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • recunoașterea asemănărilor și a diferențelor dintre sine și celălalt, dintre persoane, dintre grupuri;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • realizarea de analize comparative referitoare la spații și perioade istorice.

Oamenii, societatea și lumea ideilor (Antichitate și Evul Mediu)

Prin capitolul „Oamenii, societatea și lumea ideilor (Antichitate și Evul Mediu)”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: elementele culturale moștenite de la civilizațiile antice și medievale – arhitectura orientală, arta, educația, știința și arhitectura lumii greco-romane, arhitectura romanică și gotică, arhitectura medievală din spațiul românesc și elemente de civilizație socială și economică din Evul Mediu – demografia și economia medievală, ierarhia feudală. Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • recunoașterea unui context economic, social, politic, cultural, istoric;
  • extragerea informației esențiale dintr-un mesaj;
  • recunoașterea asemănărilor și a diferențelor dintre sine și celălalt, dintre persoane, dintre grupuri;
  • înțelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise și vizuale;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric.

Formele de organizare politică în Antichitate

Prin capitolul „Formele de organizare politică în Antichitate”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: organizarea politică a statelor formate în perioada Antichității – monarhia egipteană, democrația ateniană, republica romană, imperiul roman, regatul dac. Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice;
  • recunoașterea unui context economic, social, politic, istoric;
  • extragerea informației esențiale dintr-un mesaj;
  • înțelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise și vizuale;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • realizarea de analize comparative referitoare la spații și perioade istorice.

Statul și politica în Evul Mediu

Prin capitolul „Statul și politica în Evul Mediu”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: organizarea politică a statelor formate în perioada Evului Mediu – imperiul Bizantin, Franța, imperiul Romano-German, statele medievale din spațiul românesc (Transilvania, Țara Românească, Moldova, Dobrogea). Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice;
  • recunoașterea unui context economic, social, politic, istoric;
  • extragerea informației esențiale dintr-un mesaj;
  • înțelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise și vizuale;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • realizarea de analize comparative referitoare la spații și perioade istorice.

Islamul și Europa

Prin capitolul „Islamul și Europa”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: relațiile internaționale dezvoltate în perioada Evului Mediu între statele europene și cele islamice (Califatul arab, Imperiul Otoman). Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice;
  • recunoașterea unui context economic, social, politic, cultural, istoric;
  • analiza critică a acțiunii personalităților și grupurilor umane în diverse contexte;
  • recunoașterea asemănărilor și a diferențelor dintre sine și celălalt, dintre persoane, dintre grupuri;
  • înțelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise și vizuale;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • realizarea de analize comparative referitoare la spații și perioade istorice.

Țările Române și statele vecine în Evul Mediu

Prin capitolul „Țările Române și statele vecine în Evul Mediu”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: relațiile internaționale (comerciale și politico-militare) dezvoltate în perioada Evului Mediu între Țările Române și statele vecine (Ungaria, Polonia, Imperiul Otoman, Imperiul Habsburgic) în timpul voievozilor Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Iancu de Hunedoara, Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare și Mihai Viteazul. Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice;
  • recunoașterea unui context economic, social, politic, cultural, istoric;
  • analiza critică a acțiunii personalităților și grupurilor umane în diverse contexte;
  • recunoașterea asemănărilor și a diferențelor dintre sine și celălalt, dintre persoane, dintre grupuri;
  • înțelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise și vizuale;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • realizarea de analize comparative referitoare la spații și perioade istorice.

Geneza spiritului modern

Prin capitolul „Geneza spiritului modern”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: apariția și răspândirea ideilor umaniste și ale renașterii, instaurarea absolutismului monarhic și desfășurarea conflictelor de la începuturile modernității. Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice;
  • recunoașterea unui context economic, social, politic, cultural, istoric;
  • extragerea informației esențiale dintr-un mesaj;
  • analiza critică a acțiunii personalităților și grupurilor umane în diverse contexte;
  • recunoașterea asemănărilor și a diferențelor dintre sine și celălalt, dintre persoane, dintre grupuri;
  • înțelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise și vizuale;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • realizarea de analize comparative referitoare la spații și perioade istorice.

Expansiunea europeană

Prin capitolul „Expansiunea europeană”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: marile explorări geografice din secolele XV – XVI și formarea imperiilor coloniale care a urmat descoperirilor noilor lumi din secolele XVI – XVII. Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • evidențierea relației cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice;
  • recunoașterea unui context economic, social, politic, cultural, istoric;
  • analiza critică a acțiunii personalităților și grupurilor umane în diverse contexte;
  • recunoașterea asemănărilor și a diferențelor dintre sine și celălalt, dintre persoane, dintre grupuri;
  • înțelegerea mesajului surselor istorice arheologice, scrise și vizuale;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric;
  • realizarea de analize comparative referitoare la spații și perioade istorice.

Religia și viața religioasă

Prin capitolul „Religia și viața religioasă”, testele BRIO® evaluează cunoștințele și competențele elevului în legătură cu: elementele fundamentale care definesc marile religii ale lumii (iudaismul, creștinismul, islamismul și budismul), cauzele și consecințele inițierii și răspândirii reformei religioase. Pentru formularea itemilor s-au folosit surse istorice diverse: texte (științifice, juridic-administrative, memorialistice, jurnalistice), imagini, harți, grafice. Scopul acestor itemi este de a evalua:
  • folosirea limbajului istoric adecvat;
  • analiza critică a acțiunii personalităților și grupurilor umane în diverse contexte;
  • recunoașterea asemănărilor și a diferențelor dintre sine și celălalt, dintre persoane, dintre grupuri;
  • utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric.
Metodologia de testare Brio

Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români.

Pentru efectuarea unui test, elevul trebuie să selecteze la început clasa și capitolele din care dorește să fie testat, iar sistemul alege în mod dinamic o serie de întrebări care acoperă materia respectivă. Pe parcursul testării, întrebările se vor adapta ca grad de dificultate în funcție de performanța dovedită de elev. La final, sistemul oferă un raport care, fără să arate răspunsurile corecte sau greșite, analizează cunoștințele elevului pentru fiecare capitol în parte și oferă indicații pentru îmbunătățirea lacunelor identificate.

Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Pentru că fiecare test este configurat automat de sistem, întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să dea de 10 ori același test.

Sistemul de testare este dinamic și are un număr mare de avantaje față de testele clasice.

Brio permite retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări.

Încearcă testul din Finala Brio Challenge! Timp de două săptămâni, testele sunt disponibile în platformă - secțiunea Contul meu – Încearcă testul din Finala Brio Challenge.