Testarea standardizată: de la succesul liceanului, la succesul viitorului student

Noțiunea de „testare standardizată” este de multe ori etichetată ca fiind un subiect ce poate fi discutat doar în cercurile restrâne ale specialiștilor în domeniu. Ca să doborâm acest mit, acest articol bazat pe date validate științific, își propune să explice conceptul și mai ales să evidențieze importanța utilizării testelor standardizate ca instrument educațional pentru elevi.

Folosirea testelor standardizate pentru a prezice care sunt elevii sau studenții care vor avea succes școlar este utilă și benefică atât pentru instituțiile de învățământ, cât și pentru societate în ansamblu. Astfel, școlile au elevi/studenți pregătiți și motivați sa învețe, elevii/studenții au colegi bine pregătiți cu care pot colabora și împreună cu care pot forma grupuri de studiu. Într-un astfel de context, societatea are beneficii întrucât studenții bine pregătiți și motivați devin profesioniști dedicați care pot avea un impact important în domeniile în care activează.

Totuși, ca în orice domeniu, au apărut controverse privind acuratețea predicțiilor făcute cu ajutorul testelor standardizate.

Un articol din revista SCIENCE ne aduce în atenție concluziile extrase de o echipă de cercetători de la Universitatea din Minnesota, care au analizat mai multe meta-analize cu date provenite de la testele standardizate de admitere folosite in Statele Unite ale Americii (GRE-T-Graduate Record Examination, LSAT-Law School Admissions Test, PCAT- the Pharmacy College Admissions Test, etc. ).

Pe scurt sudiile evidențiază următoarele aspecte:
      • Testele standardizate sunt predictori buni pentru performanță în context școlar;
      • Rezultatele la testele standardizate de obținute de elevi în liceu, prezic succesul viitor din timpul studenției, atât din perspectiva notelor obținute, dar și din perspectiva implicării în activități și a frecvenței cu care participă la cursuri;
      • Testele de admitere standardizate prezic succesul studenților mai bine decât orice alte măsurători făcute pe parcursul anilor de liceu;
      • Combinația dintre notele anterioare, din timpul liceului și rezultatele la testele standardizate produce cele mai precise predicții.

Posibile erori: O preocupare comună atunci când este vorba despre teste standardizate, este aceea potrivit căreia anumite grupuri sunt (de)favorizate de evaluările standardizate; totuși această presupunere nu este susținută de cercetători. Aceștia au constatat că nu există astfel de situații sau, atunci când apar, aceste diferențe nu sunt semnificative și din contră, mai degrabă tind să favorizeze grupurile minoritare.

Nota Bene: Deși testele standardizate de evaluare la admitere sunt utile și pot prezice cu acuratețe succesul, ar fi ideal să fie coroborate cu măsurători care nu pot fi standardizate precum, scrisori de recomandare, scrisori de intenție, interviuri.

În România singurul astfel de instrument standardizat disponibil pe piață care se adresează elevilor claselor I-XII sunt testele BRIO pentru accelerarea performanței în învățământ.

Sursa foto
Tu ce notă ai lua, dacă examenul ar fi mâine?

Află răspunsul chiar acum, cu primul test gratuit din partea Brio. Tu dai testul, noi îți dăm informații cheie: care este nivelul tău real, ce mai trebuie să înveți și ce loc ocupi la nivel național.

Creează cont